Tuesday 6 March 2018

Akulah ARYANA - Bab 10







BAB 10





“Kau ni aku tengok relaks je. Kau dah hafal belum lafaz nikah? Malam tadi dahlah berapa kali kau round. Gila kau boleh steady lagi. Kalau aku mahu pengsan.”
Danial memerhatikan sahabatnya yang segak berbaju Melayu putih dengan samping tersemat elok di tubuh sasa itu. Tampak segar. Entah dari mana lelaki itu mendapat tenaganya. Sedangkan malam tadi mereka berparti hampir ke subuh hari.
“Alah... Kacang je semua tu. Ini Hakimlah. Kau tak payah risau.” Dia menjawab sambil lewa. Songkok dicapai lalu disarung ke kepala.
Dia langsung tidak menghafal lafaz nikah. Baginya semua itu mudah. Ini Hakim! Masakan perkara seperti itu tidak dapat dilakukannya.
“Dah, jom,” ajaknya.

AKU semakin gelisah. Masuk ni sudah kali ke enam Hakim cuba melafazkan kabul. Tidak juga lepas-lepas.
Aku semakin gemuruh. Peluh dingin mula merembes di seluruh badanku.  Aku pandang emak, along, angah dan adik. Emak mengusap perlahan tanganku yang sejuk beku. Aku pejamkan mata...
Arya... tarik nafas... lepas... lepas tu bayangkan yang indah-indah.
Aku terkenang momen indah bersama lelaki kacak itu.
Mata kubuka perlahan dan bertembung dengan anak mata Hakim. Kelihatan wajahnya yang tegang. Aku lemparkan senyuman manis. Lalu kuajar dia cara bernafas dari jauh. Dia kulihat menarik nafas dan melepasnya perlahan.
“Aku terima nikah Aryana Binti Azmi dengan mas kahwinnya tiga ratus ringgit tunai.” Akhirnya buat kali ke tujuh barulah lancar lafaz kabul daripada Hakim. Dia tersenyum lega.
Thanks sayang tolong abang tadi,” kata Hakim usai selesai semuanya.
“Tak ada apalah. Ada kawan ajar. Katanya, kalau gemuruh... tarik nafas dan lepaskan perlahan. Lepas tu bayangkan yang indah-indah.”
Yang peliknya mengapa aku berdebar bila teringatkan lelaki itu. Itu pun di hari pernikahanku.
Hish... ingat Yana! Kau dah jadi isteri orang. Tak baik fikir lelaki lain!
“Malam ni ikut abang tidur hotel ya.”
“Huh?” Aku terkejut. Serta-merta badanku menggigil memikirkan sebarang kemungkinan yang bakal berlaku.
“Kenapa ni sayang? Pucat semacam je.” Hakim menggenggam tanganku. Dahiku dicium sekilas.
“Tak... tak ada apa,” jawabku gugup. Langsung membahang wajahku. Gugup kerana upacara batal air sembahyang tadi pun masih belum habis kesannya lagi. Ditambah pula sikap romantis Hakim di khalayak ramai ini.
“Wooo! Lek lu... tunggu malam ar bro.” Danial muncul dengan sengihan.
“Biarlah. Orang ada bini kut. Bukan macam kau.” Hakim membidas selamba.
“Aku ada bini ke tak ada, sama je. Macam kau tak biasa.” Danial ketawa kecil. ‘Aksen pulak kau ya, Hakim. Rahsia kau semua dalam tangan akulah’.
Aku lihat Yani duduk di hujung kanopi, hanya memerhati aku dari jauh. Entah kenapa sejak aku bertunang dengan Hakim. Hubungan aku dan Yani semakin jauh. Yani seolah-olah menjauhkan diri dari aku.
“Abang... Yana nak jumpa kawan kejap ya. Abang borak la dengan Danial dan kawan-kawan abang.”
Hakim hanya mengangguk. Aku menapak ke arah Yani.
“Yani, kau kenapa duduk sini? Tak masuk dalam, kakak-kakak aku semua ada.”
Yani memandang kosong ke mataku. Lain sangat Yani yang ini. Bukan macam Yani yang selalu kepoh. Cuma Yani cantik berbaju kurung hari ini.
Yani menghela nafas. Dia membuang pandang ke sisi.
“Yana. Aku lepas ni ke KL. Cari bapa aku. Mungkin lepas ni payah aku nak jumpa kau lagi. Aku harap kau bahagia, Yana. Aku harap sangat. Kau jaga diri kau ya.” Nada Yani kedengaran sedih dan pilu.
Aku semakin keliru. Kenapa semua suruh aku jaga diri? Kan aku ada Hakim sekarang untuk jaga aku.
“Kenapa kau tiba-tiba je nak cari ayah kau. Kau nak kahwin eh?”
Yani senyum nipis. Kemudian dia berlalu pergi. Aku memandang sayu langkahnya. Yani, sahabat aku dari kecil. Yang selalu melindungi aku... tentu saja aku sedih bila dia pergi meninggalkan aku.
“Yani cakap apa?” Tiba-tiba Hakim muncul dari belakang.
“Hurmm. Dia nak ke KL. Cari ayah dia. Yana sedih. Nanti dah tak ada dia nak teman Yana di Penang.” Wajahku sudah bertukar mendung.
Kalau Yani ada di Penang, sekurang-kurangnya aku masih boleh berjumpa dengan dia.
“Abang kan ada teman Yana.” Hakim memaut bahuku. Hakim memang lelaki bermulut manis.
Malam itu, sebelum Hakim membawa aku ke hotel...
“Mak, tak boleh ke alang dengan Abang Hakim tidur sini?” Rengekku. Aku baru nak lepaskan rindu pada along, angah dan adik, dah kena ikut suami. Hakim tak mahu bermalam di bilik pengantin yang Kak Elly siapkan. Membazir saja hasil penat lelah Kak Elly.
“Alang jangan macam ni. Alang sekarang dah jadi isteri orang. Alang kena ikut suami. Mak faham, Hakim tak selesa bermalam di rumah kita. Alang jaga diri ya. Mak sayang alang. Mak sayang semua anak-anak mak,” ujar emak lembut.
Emak mengusap pipiku. Entah kenapa air mataku mengalir. Inilah kali pertama emak meluahkan kata-kata kasih sayang emak dengan penuh kelembutan.
“Alang pun sayang mak.” Aku raih emak ke dalam pelukan. Ada air yang bergenang di tubir mata tua emak. Emak menangis. Pertama kali jua aku melihat emak menangis. Selama ini semuanya emak pendam seorang di sebalik wajah garangnya. Tidak pernah kami anak-anaknya melihat emak menangis. Yang ada hanya wajah bengisnya.
Along, angah dan adik turut sama berpelukan secara jemaah bersama aku dan emak. Ala... bikin syahdu saja mereka ini. Aku nak tidur hotel saja kut. Aku pandang sekeliling rumah.
Ayah entah ke mana. Amri kali terakhir aku jumpa malam tadi ketika dia curi-curi minta duit di pintu dapur. Keadaannya kusut masai dan cengkung. Aku melambai mereka dari dalam kereta. Entah kenapa hatiku berdetak pilu.
Sampai sahaja di bilik hotel. Hakim terus mencempung aku. Menggigil terus tubuhku. Aku memejamkan mata. Bayangan kisah silamku kembali menerpa.
“Kenapa ni sayang?” Suara lembut Hakim menyapa. Dia membaringkan aku di katil.
Aku buka mata perlahan-lahan. Terpamer wajah Hakim yang tersenyum manis.
“Abang dah lama idamkan bibir sayang. Tubuh sayang. Abang minta maaf, jarang jumpa sayang waktu kita bertunang. Fasal abang takut abang tak dapat kawal diri abang bila jumpa sayang. Abang nak kita lakukan bila kita dah halal.”
Aku menelan liur. Bagaimana andai Hakim sedar yang aku sudah tiada dara? Peluh mula membasahi dahiku. Alasan apa yang boleh kuberi?
Lari? Hakim telah pun menindih aku dengan tangannya mengadang kiri dan kananku. Membuat aku tersekat di bawah dada sasanya. Perlahan bibirnya mendarat ke bibirku. Aku masih lagi terkaku bagaikan patung.
Namun Hakim pandai memainkan peranannya sebagai lelaki. Dia membelai aku hingga aku lemah dan turut terleka. Belaiannya... sentuhannya... ciumannya... Cukup berbeza daripada ayah. Hakim cukup lembut dalam permainannya.
Dia bukakan bajuku... sehingga tubuhku tiada seurat benang. Begitu juga dengan dirinya. Aku tertunduk malu.
“Abang...” Aku mula merengek bila Hakim memulakan langkah seterusnya. Sudah lama aku nantikan semua ini. Sedikit sebanyak apa yang ayah lakukan dulu padaku membuat aku ketagih. Bertahun aku mengawal diri.
Hakim tersenyum sinis bila melihat aku sudah menyerah.
“Abang mulakan ya sayang. Tahan sikit tau. Abang akan lakukan dengan lembut,” bisiknya romantis.
Saat dia mula beraksi, aku lihat wajah Hakim berubah. Tegang dan bengis.
“Siapa rasmi kau dulu?” Soalnya kasar. Tiada lagi nada romantis seperti tadi.
“Ya... Yana tak faham,” jawabku tergagap-gagap. Dia pasti tahu dia bukan lelaki pertama yang menyentuhku.
Rambutku ditarik ke belakang. Sakit...
“Kau jangan nak buat-buat tak faham. Kau bukan pertama yang aku tiduri! Cakap siapa yang ambil dara kau sebelum aku? Kau pergunakan aku? Kau jadikan aku pak sanggup? Cakap!” Dia mula menjerkah. Terenjut bahuku akibat jerkahannya tepat di wajahku. Serta-merta air mataku merembes.
“Tak... Yana tak buat abang macam tu...tak,” nafiku. Air mata mengalir laju. Perkara yang kutakuti terjadi juga. Aku cuba bangun. Meligas ingin lepaskan diri. Namun tanganku dikunci dengan erat dan kuat.
“Kau nak ke mana? Kau nak sangat kan tadi. Baiklah aku bagi. Aku akan bagi sampai kau tak berani nak fikirkan tentang seks. Perempuan jalang!”
Satu tamparan hinggap di mukaku hingga mengalir darah di pinggir bibirku.
Kemudian Hakim mula ganas dalam aksinya. Sumpah. Tiada lagi nikmat yang kurasa. Kalau ayah kejam. Hakim berkali ganda kejam. Raungan aku bergema di segenap ruang bilik hotel itu… Hakim memperlakukan aku bagaikan binatang. Hinggalah pandanganku mula berbalam dan bertukar gelap.






No comments:

Post a Comment

Top Commentators